28.2.06

Kyllä tämä tästä taas...

Eilen illalla sain taas tekeillä olevan leffan dialogin leikattua. vähintääkin ennätys tahtia.. Ainoa heikko puoli on se, että eilen sain myös kuulla, että pätkä pitäisi olla esitys kunnossa ensi maanantaina, sillä se halutaan näyttää Tampereen Elokuvajuhlien yhteydessä.. ajallisesti ei taaskaan niin paha kuin miltä kuullostaa. Ongelmaa tuottaa enemmän studio ajan löytäminen. Tuntuu kovasti täydeltä.

Tänään pitäis lähteä kärkkymään saisko pätkän foulattua. Niille joille elokuva ääni on vieraampaa voin valottaa termistöä. Dialogileikkauksessa kuvauspaikalla äänitetty ääni (puhutaan myös huntista) synkronisoidaan leikkaajalta saatuun "työstö" ääneen, joka toimitetaan monasti OMF-muotoisena, tai muussa muodossa. Dialogista eli huntista olisi kaiken pienen kikkailun jälkeen tarkoitus saada tasa laatuista. Ylipäätään kun "huntti" on paikallaan elokuvan pitäisi olla katsottavissa niin, ettei katsojalle jää epäselviä kohtia. Oheessa monta kivaa linkkiäkin aiheen pariin www.filmsound.org-sivustolle

Foley eli synkronitehosteilla tarkoitetaan kuvasisällön kanssa tahdistettuja tehosteääniä. Nimi Foley tulee keksijänsä Universal studion äänileikkaajaJack Foleyn nimestä.

Eräs elokuvan äänen osa-alueista on ambienssi ja atmosfääri. Näillä määritellään useasti se, mitä ei näy kuvassa. Useasti elokuvan yleis fiilis muodostuu juuri ambienssein. Toisaalta jotta dialogi ja foleyt muodostaisivat kokonaisuuden tarvitaan "sideainetta" joka yleensä on juuri nämä ambienssit.

Eräs kovasti asioita helpottava ja nopeuttava asia on se, ettei tässä meidän elokuvassamme tarvitse ryhtyä ADR toimintaan eli dubbaukseen, sillä se jos mikä veisi aikaa ja rahaa. Tosin asiaa helpottaisi se, ettei ammattinäyttelijäkuntaa tarvitsisi opettaa ADR:n saloihin. Se ei ole kuitenkaan niin vierasta.

Hyvin tärkeässä roolissa elokuvassa on musiikki, jota meidänkin elokuvassa tulee olemaan suhteessa paljon. Musiikki vaikuttaa kovasti moneen asiaan. Ensinnäkin se on tärkeässä roolissa tunnelman luojana, mutta monasti se myös on suurena tekijänä leikkauksen rytmiin.

Jos jotakuta alkoi elokuvan äänityöt kinnostaa, niin alkuun voisi tarjota kahta tutustumisen arvoista paikkaa. sound.werk23.org kertoo asiasta suomeksi ja englannin kieltä osaaville ja ameriikan meiningistä kiinnostuneille löytyy tuo paljon mainostettu kaiken elokuva äänestä kertova www.filmsound.org